מה הם התנאים לקבלת פיצוי לאחר תאונת דרכים?

תאונות דרכים הן מאורע לא צפוי שיכול להוביל לפגיעה משמעותית ברכוש ובגוף של המעורבים בהן. פגיעה זו, בדומה לפגיעות נזיקיות אחרות, היא כזו שניתן לקבל עליה פיצוי דרך מערכת המשפט – בכפוף לעמידה בתנאים מסוימים, שיפורטו בהרחבה בכתבה זו.

 

מהי תאונת דרכים?

תאונת דרכים היא תאונה שמעורב בה לפחות כלי רכב אחד, והובילה לנזקים לגוף או לרכוש של האדם. בדומה לתאונות רבות אחרות, נהוג לפתוח לאחר תאונות דרכים בתהליך משפטי שמטרתו לקבוע מיהו הגורם האשם בתאונה במטרה להשיט עליו את האחריות לתאונה.

אחריות זו לתאונה כוללת בתוכה אחריות לתשלום פיצויים לאחר תאונת דרכים, כאשר במקרים מסוימים נהוג להשיט פיצויים גם ללא קשר לתהליך קביעת האשמה – כפי שיפורט בהמשך.

פיצויים לאחר תאונות דרכים אינם מגיעים באופן ישיר לכל אדם בכל מקרה, ותלויים במידה רבה בנתוני התאונה (האם נגרם בה נזק גם לאדם או רק לרכוש?) ובנתוני הפוגעים והנפגעים (האם הפוגע או הנפגע מבוטחים ואם כן באיזה ביטוח).

 

מהם התנאים לקבלת פיצוי בתאונת דרכים?

כפי שנכתב לעיל, התנאים לקבלת פיצוי על הנזק שנגרם בתאונת הדרכים תלויים במידה רבה בסוג התאונה שהתרחשה, כאשר שלושת סוגי התאונות העיקריות הן תאונות בהן נגרם נזק לרכוש, תאונות בהן נגרם נזק לגוף, ותאונות בהן נגרם נזק לשניהם.

תאונות שהובילו לנזקי גוף: תאונות שהובילו לנזקי גוף הן תאונות שבהן הייתה פגיעה ישירה (קטנה או משמעותית) בגופו של אדם שהיה מעורב בתאונה. תאונות אלו הן תאונות שנחשבות בעלות השלכות טראגיות יותר על הנפגע, ולכן הן כאלו שבהן התנאים לקבלת פיצוי הם תנאים מינימליים ביותר – היות המאורע שהתרחש "תאונת דרכים" (ולא סתם תאונה), וקיומו של נזק גוף כלשהו – מוות, מחלה, פגיעה או ליקוי גופני / נפשי / שכלי.

בתביעות על התאונות הללו שאלת האשמה איננה שאלה מהותית, וזאת בשל קיומו של "חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים" – שקובע שכל בעל רכב במדינת ישראל מחויב לבטח את רכבו כנגד תאונות של נזקי גוף, וקובע שכל נזק גוף שנגרם בעקבות תאונה יפוצה על ידי חברת הביטוח של הרכב שבו שהה הנפגע בעת התאונה – ללא קשר לשאלה מי אחראי לפגיעה.

חריגים לקביעה זו הם מקרים של נהגים שנהגו ללא ביטוח כחוק וידעו על כך – כאשר במקרה זה הנהג לא יהיה זכאי לפיצוי על הפגיעה בו, אך הנפגעים על ידו / מי שנסע ברכבו בעת הפגיעה יהיו זכאים לפיצוי מ"קרנית" – קרן הביטוח הכללית של מדינת ישראל לפגיעות גוף בעקבות תאונות דרכים.

תאונות שהובילו לנזקי רכוש: תאונות שהובילו לנזקי רכוש הן מורכבות יותר מתאונות של נזקי גוף – וזאת משום שבמקרה של נזק רכוש חברת הביטוח האחראית היא חברת הביטוח של הרכב שאשם בתאונה, אם קיימת. במקרה זה תנאי הזכאות כתובים בפוליסת הביטוח, שנתונה לפרשנות בית המשפט.

 

לסיכום

נזקי גוף הם נזקים שנלקחים ברצינות על ידי המדינה, המוודא שכל נפגע יקבל את הפיצוי המגיע לו מלבד חריגים יוצאי דופן. נזקי רכוש הם נזקים קשים יותר לקבלת פיצוי עליהם.

מאזניים

 

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם
כללי
גריל גז מיוחד שילווה אתכם לעשרות שנים

ההבנה שהגיע הזמן להתקדם ולקנות בית פרטי מכה בכם? אתם מחפשים כבר חודשים ארוכים את הבית המושלם וממש לא מזמן קניתם אותו? אם כך, בוודאי תרצו לעשות כל מה שאפשר

שירותי ענן
כללי
כיצד שירותי ענן מקלים על העסק שלך

הענן מתייחס למיקום מרכזי באינטרנט המאחסן נתונים, והופך אותו לנגיש בכל עת ובכל מקום, מכל מכשיר מחובר. עסקים – גדולים כקטנים כאחד – אימצו את הענן מכיוון שיש לו מספר

כללי
מה החשיבות של ציוד הגברה מקצועי בשטח פתוח?

ציוד הגברה מקצועי בשטח פתוח הוא הכרחי לניהול תקין של האירוע מבלי לחשוש מהפסקת חשמל או תקלות. המומחים של חברת הכול בקול מסבירים. קיום אירוע בשטח פתוח בשנים האחרונות אירועים